Serwis prasowy
+
Serwis prasowy 1/2024Miesięcznik „Remedium” jest periodykiem poświęconym profilaktyce i promocji zdrowia psychicznego. Głównym tematem numeru 1/2024 jest coraz bardziej powszechny problem samotności. Redaktor naczelna czasopisma stwierdza, że „postęp technologiczny, globalizacja i rozwój środków łączności internetowej paradoksalnie nie przekładają się na rozwiązanie problemu izolacji emocjonalnej, a wręcz przeciwnie – pogłębiają poczucie izolacji i osamotnienia”.1.
Katarzyna Bocheńska-Włostowska proponuje scenariusz do wykorzystania na zajęciach z nastolatkami nt. „Samotność w epoce połączeń”2. To właśnie w wieku 13-16 lat nastolatek zaczyna rozumieć pojęcia abstrakcyjne, takie jak śmierć, miłość, życie, kosmos – ale jego system emocjonalny i baza doświadczeń nie pozwalają mu jeszcze dobrze sobie z tym radzić. Zaczyna dostrzegać, że rodzice nie są idealni, mają wady, popełniają błędy. Nastolatkowie separują się od rodziców i szukają afiliacji w grupie rówieśników.
Małgorzata Szewczyk proponuje scenariusz opracowany z myślą o uczniach klas IV oraz VIII. To właśnie oni stają przed nowymi wyzwaniami – nauka w klasie czwartej – nowe przedmioty, nowi nauczyciele oraz nauka w szkole średniej, a wcześniej sprawdzian w klasie ósmej, wybór szkoły.
Marta Glinka w swoim artykule przybliża czytelnikom problem rozwoju wyobraźni przestrzennej u dzieci3. Autorka opierając się na badaniach analizuje jak płeć w dzieci wpływa na różnice w wyobraźni przestrzennej. ”Badacze podkreślają, iż różnice w wykonywaniu zadań przestrzennych mogą wynikać z uwarunkowań biologiczno-genetycznych, przede wszystkim z poziomu testosteronu w okresie prenatalnym i w późniejszym czasie”4.
Agata Sierota porusza istotne zagadnienie – związku między używaniem substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież a postawami rodziców5. „To, czy rodzice używają środków psychoaktywnych i w jaki sposób, staje się wzorcem dla dziecka. Gdy rodzic stosuje w celu poprawy nastroju czy usunięcia zmęczenia, dziecko w przyszłości może robić podobnie. Wyniki badań, dotyczące powiązań spożywania alkoholu przez rodziców z używaniem ich przez dziecko wskazują, że im bardziej ryzykowne jest picie rodziców, tym nastolatki częściej sięgają po alkohol”6.
„Głos Pedagogiczny” jest czasopismem dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców. W podwójnym numerze lutowo-marcowym tematem przewodnim jest kryzys psychologiczny doświadczany przez dzieci i młodzież, przez uczniów z pokolenia płatków śniegu, czyli mającym większą wrażliwość niż wcześniejsze pokolenia. Małgorzata Łoskot w artykule „Dostrzec uczniów z pokolenia płatów śniegu” podpowiada jakie są zasady otwartej, zdrowej i bezpiecznej komunikacji oraz zasady pierwszej pomocy emocjonalnej7. Apeluje również o ich przestrzeganie. Trudny i ważny temat jest przedmiotem zainteresowania Marleny Stradomskiej8.Autorka w artykule pt. ”Próba samobójcza – zadania pedagoga szkolnego w różnych sytuacjach kryzysowych oraz procedury postępowania” przypomina gdzie dzieci i młodzież znajdujący się w kryzysie znajdą pomoc. Jaka jest rola szkoły w zapobieganiu próbom samobójczym wśród dzieci i młodzieży, w jaki sposób stworzyć szkolny zespół reagowania kryzysowego, jakie są role i obowiązki grona pedagogicznego w zapobieganiu zachowaniom autodestruktywnym dzieci i młodzieży. Istotne informacje czytelnicy znajdą w artykule pt. ”Co zrobić w sytuacji sprzedawania substancji nielegalnych w szkole?”9.
1 P.Guevara-Woźniak : Od redakcji. Remedium, 2024, nr 1, s. 1.
2 K.Bochńska-Włostowska : Scenariusz: Samotność w epoce połączeń. Remedium, 2024, nr 1, s. 5-7.
3 M.Glinka : Problem rozwoju wyobraźni przestrzennej u dzieci. Remedium, 2024, nr 1, s.11-13.
4 Tamże, s. 11.
5 Używanie substancji psychoaktywnych a postawy rodziców. Remedium, 2024, nr 1, s. 18-20.
6 Tamże, s. 18.
7 M.Łoskot : Dostrzec uczniów z pokolenia płatków śniegu. Głos Pedagogiczny, 2024, nr 2/3, s. 5-9.
8 M.Stradomska : Próba samobójcza – zadania pedagoga szkolnego w różnych sytuacjach kryzysowych oraz procedury postępowania. Remedium, 2024, nr 1, s. 14-18.
9 M.Stradomska : Co zrobić w sytuacji sprzedawania substancji nielegalnych w szkole? Remedium, 2024, nr 1, s. 25-31.