2022
Relacja z realizacji programu „Bądźmy EKO, otoczmy Ziemię opieką!”
Zgodnie z kierunkiem z polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 – Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce od października 2021 roku do czerwca 2022 roku był realizowany program czytelniczo-ekologiczny pn. „Bądźmy EKO, otoczmy Ziemię opieką!”. W programie udział wzięli uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. księdza Jana Twardowskiego w Ostrołęce – klasa II „PPr” Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy oraz klasa VI i VII „PB” Specjalnej Szkoły Podstawowej.
Program obejmował dziewięć spotkań w bibliotece z uczniami. Na zajęciach wykorzystano m.in.: książki o tematyce ekologicznej, matę do kodowania, teatrzyk kamishibai, plakaty i ilustracje tematyczne, odpady w celu tworzenia prac plastycznych i przedmiotów o funkcji dekoracyjnej, quizy utworzone w aplikacji Wordwall oraz wielkoformatową grę planszową pn. „Czy jestem EKO?”.
Cele programu były następujące:
- popularyzacja książek o tematyce ekologicznej,
- upowszechnianie czytelnictwa,
- promocja biblioteki jako placówki wspierającej szkoły w działaniach dydaktyczno-wychowawczych,
- rozwijanie świadomości ekologicznej uczniów,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
- poznanie dobroczynnego wpływu środowiska przyrodniczego na człowieka,
- poznanie zasad bezpiecznego korzystania z lasu,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania różnych gatunków drzew, liści i owoców poszczególnych gatunków,
- poznanie gatunków roślin doniczkowych o właściwościach prozdrowotnych,
- poznanie przyczyn i szkodliwości smogu oraz sposobów dbania o czyste powietrze,
- poznanie znaczenia wody oraz sposobów oszczędzania wody,
- promowanie zdrowego stylu życia i zdrowych nawyków żywieniowych,
- poznanie zagrożeń wynikających z konsumpcyjnego stylu życia,
- promowanie koncepcji „zero waste”, zgodnie z którą człowiek stara się generować jak najmniej odpadów,
- kształtowanie umiejętności segregacji odpadów,
- doskonalenie umiejętności wykonywania prac plastycznych oraz przedmiotów,
- kształtowanie właściwych nawyków dotyczących oszczędzania energii elektrycznej, wody i żywności; spożywania produktów lokalnych i sezonowych; unikania opakowań z plastiku; stosowania toreb wielokrotnego użytku; wyboru transportu zbiorowego lub ekologicznych środków lokomocji,
- poznanie znaczenia pszczół w przyrodzie oraz sposobów ochrony tych owadów przed wyginięciem.
Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji!
Autor
Komentarze zablokowane