Zestawienia bibliograficzne
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna
Multimedia dostępne w zbiorach specjalnych BP w Ostrołęce (wybór)
Filmy
- Igraszki logopedyczne smoka Szczepana [DVD] / scenariusz i reżyseria Wojciech Lenart. – Siemianowice Śl. : Studio Media-Film, 2005. DVD 1852
Smok Szczepan to nietypowy logopeda, logopeda bez białego kitla dzięki któremu dzieciaki pozbędą się wad wymowy. Po raz pierwszy specjaliści od dziecięcych wad wymowy, czyli od źle układających się języków, warg i policzków zwarli siły z filmowcami, czyli specjalistami od opowiadania historii. Tak powstał film, który dzieci bardzo chcą oglądać, do którego chcą wracać, a co najważniejsze, przy którym chcą ćwiczyć. Ta kolorowa mozaika pełna zabaw, żartów i dziecięcych psikusów wciąga małych widzów w trening narządów mowy.
Audiobooki
- Miś Gabryś i przyjaciele [Książka mówiona] / Sylwia Chmiel. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, [2010]. CD 1644
Opowiadania przedstawiające przygody sympatycznego misia Gabrysia oraz jego przyjaciół. Młody, ale już bardzo samodzielny miś doświadcza tutaj radości i smutków dziecinnego życia: beztrosko bawi się z przyjaciółmi; odbywa swoje pierwsze podróże na wieś i nad morze (dzięki czemu dowiaduje się wielu nowych rzeczy o świecie); próbuje z pomocą przyjaciół upiększyć swój pokoik; ale też choruje i smuci się – bo nie wszystko układa się po jego myśli. Bohaterowie opowiadań darzą siebie prawdziwą, bezinteresowną przyjaźnią, pomagają sobie nawzajem w różnych codziennych sytuacjach. Opowiadania zawierają dużą liczbę ćwiczeń artykulacyjnych oraz wyrazów dźwiękonaśladowczych, które doskonale ćwiczą cały aparat mowy: oddychanie, fonację (głos), prozodię (melodię, akcent i rytm mowy), słuch fonematyczny, sprawność i koordynację narządów mowy, artykulację. – Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Nagrania dźwiękowe
- Co to? Kto to? [Dokument dźwiękowy] : ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem. – Warszawa : Wydawnictwo Seventh Sea, [20??]. CD 1516
Materiał dźwiękowo-obrazkowy składający się z pojedynczych dźwięków, historyjek dźwiękowych i obrazków do układania, wspomagający rozwój dziecka. Proponowane ćwiczenia mają za zadanie uczyć uważnego słuchania, koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych, identyfikowania i róznicowania bodźców akustycznych i wzrokowych oraz rozwijać pamięć słuchową, wrażliwość słuchową, wzrokową i wyobraźnię jak też wzbogacać mowę bierną i czynną. - Seria Słucham i uczę się mówić Specjalnie przygotowana seria pakietów składających się z książeczek i płyt CD, nagranych w profesjonalnym studio, służąca stymulacji mowy u dzieci z autyzmem, alalią, afazją, jąkaniem lub niezakończonym rozwojem mowy:
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i rzeczowniki. 1 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1912
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i rzeczowniki. 2 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1913
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i rzeczowniki. 3 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1914
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i rzeczowniki. 4 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1915
- Słucham i uczę się mówić : odmiana rzeczownika 1 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1916
- Słucham i uczę się mówić : odmiana rzeczownika 2 [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1917
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i czasowniki : liczba pojedyncza [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1918
- Słucham i uczę się mówić : sylaby i czasowniki : liczba mnoga [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1919
- Śpiewasz ty i śpiewam ja! [Dokument dźwiękowy] : śpiewanki-powtarzanki kształcące uwagę i pamięć słuchową / Małgorzata Barańska ; muz. Stefan Gąsieniec. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, [2013]. CD 1623
Śpiewanki-powtarzanki to piosenki, których nie trzeba zna, żeby je śpiewać. Należy tylko uważnie słuchać kolejnych fragmentów nagranych na płytę CD, a następnie jak najdokładniej je powtarzać. Mają pomóc w rozwijaniu uwagi i pamięci słuchowej świeżej oraz kształcić umiejętność powtarzania melodii i rytmu. Piosenki i towarzyszące im zabawy podzielono na pięć rozdziałów, w zależności od przeznaczenia. Są to: śpiewanki-powtarzanki logopedyczne – głoski szumiące, śpiewanki-powtarzanki logopedyczne – głoski syczące, śpiewanki-powtarzanki kształcące orientację w schemacie ciała, śpiewanki-powtarzanki kształcące orientację w przestrzeni, śpiewanki-powtarzanki z instrumentami perkusyjnymi. - Trening słuchowy Magdaleny Krawczun : [Dokument dźwiękowy] : melodie, dźwięki, piosenki : pomoc dla nauczycieli, terapeutów i rodziców przy pracy z dziećmi. – Wrocław : Wydawnictwo Continuo, [2015]. CD 1780
Dołączona do płyty książka to instruktaż ze zdjęciami oraz opisami praktycznych zabaw do proponowanych dźwięków i muzyki. Płyta przeznaczona dla nauczycieli, terapeutów i rodziców, aby ułatwić im pracę i zabawę z dziećmi, szczególnie najmłodszymi (w wieku od 1 do 3 lat), niepełnosprawnymi, a także innymi dziećmi ze szczególnymi potrzebami. – Melodie oraz wersje instrumentalne piosenek można wykorzystać jako elementy zajęć dla młodzieży i dorosłych.
Programy multimedialne
- Alfabet [Dokument elektroniczny] : zabawy literami i głoskami : ćwiczenia percepcji słuchowej / Jolanta Łukowska, Marzena Mieszkowicz. – Poznań : Usługi Informatyczne Jolanta Łukowska, [2011]. CD 1513
Program zawiera obrazkowo-dźwiękową naukę liter i wyrazów, identyfikowania ich z głoskami. Wprowadza dziecko w elementarny świat alfabetu (liter, głosek oraz wyrazów), uczy podstaw czytania i pisania, kształtuje gotowość do nauki czytania i pisania, pozwala ćwiczyć elementarne zdolności językowe, trenuje również znajomość pisowni. W wyniku ćwiczeń dzieci zapamiętują: kształty liter, słowa z nich zbudowane, pisownię, a także poprawną wymowę.
Program adresowany do nauczycieli, logopedów, terapeutów zajęć wyrównawczych, reedukatorów, psychologów i rodziców. – Przydatny w pracy z osobami niepełnosprawnymi: z autyzmem, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, z afazją, z dysleksją. - Dźwięczność – trening poprawnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1509
Na pudełku: Program do ćwiczenia poprawnej wymowy głosek. Program do ćwiczenia wyraźnej wymowy oraz korygowania mowy bezdźwięcznej (czyli braku rozróżnienia w obrębie takich par głosek jak na przykład „p” i „b”). Program składa się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko ćwiczy wymowę głosek „b”, „d”, „g” oraz „z” w izolacji, w sylabach, w wyrazach oraz w zdaniach. Ćwiczenia stanowią rozwinięcie tradycyjnych narzędzi logopedycznych, zachęcając dzieci do pracy poprzez multimedialną i zabawową formę. Materiał zawarty na płycie służy do profilaktyki i terapii problemów logopedycznych. Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat. - Jąkanie – trening płynnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1510
Na pudełku: Program do ćwiczenia płynności mowy. Program do ćwiczenia płynnej wymowy, składający się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko steruje głosem akcją na ekranie. Zabawy pozwalają na ćwiczenie: przeciągania głosek, kontroli siły głosy, rytmiczności. Ćwiczenia stanowią rozwinięcie tradycyjnych narzędzi logopedycznych, zachęcając dzieci do pracy poprzez multimedialną i zabawową formę. Trening służy do profilaktyki i terapii problemów z płynnością mowy czyli jąkania. Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat. - Seplenienie – trening poprawnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1511
Na pudełku: Program do ćwiczenia poprawnej wymowy głosek. Program do ćwiczenia wyraźnej wymowy i korygowania seplenienia. Program składa się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko ćwiczy wymowę głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach i w zdaniach. Ćwiczenia obejmują następujące szeregi głosek: szumiący – głoski: sz, ż, cz, dż ; syczący – głoski: s, z, c, dz ; ciszący – głoski: ś, ź, ć, dź. Ćwiczenia stanowią rozwinięcie tradycyjnych narzędzi logopedycznych, zachęcając dzieci do pracy poprzez multimedialną i zabawową formę. Materiał zawarty na płycie służy do profilaktyki i terapii problemów logopedycznych. Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat. - Trening słuchu – naucz się rozróżniać głoski [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1507
Na pudełku: Program do ćwiczenia słuchu fonematycznego. Program do ćwiczenia słuchu fonematycznego, czyli umiejętności rozróżniania głosek składający się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko ćwiczy rozpoznawanie głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach oraz w zdaniach. Program obejmuje m.in.: rozróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych o tym samym miejscu artykulacji (np. „p” i „b”) ; rozróżnianie głosek syczących, szumiących i ciszących o tym samym sposobie artykulacji (np. „s”, „sz” i „ś”). Ćwiczenia stanowią rozwinięcie tradycyjnych narzędzi logopedycznych, zachęcając dzieci do pracy poprzez multimedialną i zabawową formę. Materiał zawarty na płycie służy do profilaktyki i terapii problemów logopedycznych. Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat. - Wyraźne r – trening poprawnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1508
Na pudełku: Program do ćwiczenia poprawnej wymowy głosek. Program do ćwiczenia wyraźnej wymowy oraz korygowania tzw. rerania lub rotacyzmu, czyli nieprawidłowej wymowy głoski „r”. Program składa się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko pracuje nad wymową wspomnianej głoski w izolacji, w sylabach, w wyrazach oraz w zdaniach. Ćwiczenia stanowią rozwinięcie tradycyjnych narzędzi logopedycznych, zachęcając dzieci do pracy poprzez multimedialną i zabawową formę. Materiał zawarty na płycie służy do profilaktyki i terapii problemów logopedycznych. Dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat. - Zwierzaki [Dokument elektroniczny] : zabawy z obrazem i dźwiękiem / Alina Wójcicka, Zuzanna Sierakowska, Piotr Audycki. – Warszawa : Wydawnictwo Seventh Sea, cop. 2003. CD 1514
Program zawiera zagadki, ćwiczenia, piosenki do wspólnego śpiewania i kolorowanki. Materiał zawarty na płycie ma na celu rozwijanie: uważnego słuchania ; różnicowania i identyfikowania bodźców wzrokowych i słuchowych ; koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych, porównywania ich i naśladowania ; pamięci i wrażliwości słuchowej i wzrokowej ; wyobraźni ; koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej ; logicznego myślenia ; orientacji przestrzennej i słownictwa dziecka. Przeznaczone dla przedszkolaków i dzieci starszych, jak też dzieci z zaburzeniami mowy. Do wykorzystania w czasie zabaw przez dzieci, rodziców podczas zabaw z dziećmi, logopedów, terapeutów i nauczycieli przedszkoli, chcących uatrakcyjnić proces dydaktyczno-wychowawczy.
Teki edukacyjne
- Dźwięczące abecadło [Teka] / Agnieszka Kornacka ; ilustracje Justyna Mordas. -Kraków : CEBP 24.12, [2017]. GF 75 Plansze edukacyjne. Publikacja składa się z plansz formatu A4 z ilustrowanymi wierszykami dźwiękonaśladowczymi oraz kart – „chmurek” na których wypisane są onomatopeje i wykrzykniki. – Przykłady zabaw skorelowanych z publikacją można pobrać ze strony www.blizejprzedszkola.pl/alfabet
Gry edukacyjne
- Białe czy czarne [Pomoce dydaktyczne] : analiza i synteza wzrokowa / Agnieszka Bala. Kraków : Wydawnictwo Arson, [2014]. PD 1 Seria: Symultaniczne i Sekwencyjne Strategie Uczenia Się Zadania zawarte w grze rozwijają pamięć, analizę i syntezę wzrokową oraz słuchową, uczą logicznego myślenia, naśladowania, kontynuowania i uzupełniania sekwencji, uczą analizowania wzoru od strony lewej do prawej, linijka w linijkę, zgodnie z kierunkiem czytania. Ćwiczenia te są przydatne w terapii neurobiologicznej, stymulacji ogólnorozwojowej, terapii logopedycznej, reedukacyjnej. Zabawy można wykorzystać w codziennej pracy edukacyjnej w domu, przedszkolu i szkole. Gra przeznaczona jest dla dzieci: zagrożonych dysleksją i dyslektycznych ; z trudnościami w nauce języka polskiego i obcego ; z zaburzeniami rozwojowymi, w tym autystycznych, z zespołem Aspergera, alalią, afazją dziecięcą ; zdrowych, którym rodzice i opiekunowie chcą pomóc w usprawnieniu systemu językowego.
- Fabryka Języka [Pomoce dydaktyczne] / Małgorzata Korbiel ; ilustracje Agnieszka Matz. – Warszawa : Wydawnictwo Zielona Sowa, 2018. PD 29 Seria: Nauka i Rozwój. Gra planszowa, w której każdy z graczy buduje swojego własnego robota. Zdobywanie poszczególnych części nie jest jednak takie łatwe. Gracze muszą wyćwiczyć swoje usta i języki, wykonując polecenia z kart. Dzięki wykonywanym zadaniom, mogą poruszać się po planszy, wybierając elementy z taśmy produkcyjnej, przeszukiwać kosz z „odpadami” lub… wykraść innemu graczowi fragmenty jego robota! Gra zaprojektowana przez logopedkę Małgorzatę Korbiel – pracującą na co dzień z dziećmi. Gra przeznaczona dla 2 do 4 graczy, w wieku od 6 lat. Czas gry: 20-40 min.
- Grimassimix [Pomoce dydaktyczne] / Elisabeth Draxler, Katharina Poteranski, Herta Strehl, Sonja Trausmuth ; ilustracje Robert Bayer. – Wiedeń : Piatnik, 2009. PD 21 Szkoła klaunów Grimassimix jest bardzo nietypowa. Nie język polski ani matematyka są najważniejszymi przedmiotami, lecz mimika. To tutaj można spotkać najlepszych wydymaczy policzków, akrobatów ruchów warg i wirtuozów wymowy trudnych wyrazów. Ale tylko ci, którzy będą uważać i prawidłowo rozpoznają robione przez innych miny, zostaną profesjonalnymi klaunami. Grimassimix to sposób aby ćwiczyć i rozwijać sprawność mięśni języka, warg i mięśni napinających twarz. Jest to istotne dla prawidłowej wymowy.Gra może służyć jako wsparcie dla terapeutów mowy. Dla graczy w wieku: 4+.
- Logopedyczna sakiewka skarbów [Pomoce dydaktyczne] / Justyna Kośla. – Niezdrowice : Komlogo Piotr Gruba, 2012. PD 10 Gra „Logopedyczna sakiewka skarbów” jest bogatym zestawem ćwiczeń logopedycznych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Została stworzona z myślą o tym, aby ćwiczenia artykulacyjne, słuchowe i oddechowe były dla dziecka dobrą zabawą. „Sakiewkę skarbów” mogą stosować nie tylko logopedzi w swoich gabinetach, lecz również rodzice, którzy chcą wspomóc prawidłowy rozwój mowy swojego dziecka, w trakcie zabaw w domach. Gra zawiera ćwiczenia: słuchowe i dźwiękonaśladowcze, narządów artykulacyjnych, oddechowe, dykcyjne i emisyjne, głosek dentalizowanych, pozostałych głosek.
- SUDOKU Sylabowe [Pomoce dydaktyczne] ; MEMO Sylabowe ; TUPUTU Sylabowe : 3w1/ Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2011]. PD 3 Seria: Symultaniczne i Sekwencyjne Strategie Uczenia Się Zadania zawarte w grach rozwijają pamięć, analizę i syntezę wzrokową oraz słuchową, uczą logicznego myślenia, naśladowania i tworzenia sekwencji, przygotowują do nauki czytania i pisania. Usprawniają też procesy myślowe, rozwijają podstawowe funkcje umysłowe, rozwijają lewopółkulowe poznawcze umiejętności oparte na strategiach symultanicznych (prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych). Ćwiczenia te są przydatne w terapii neurobiologicznej, stymulacji ogólnorozwojowej, terapii logopedycznej, reedukacyjnej. Zabawy można wykorzystać w codziennej pracy edukacyjnej w domu, przedszkolu i szkole. Gra przeznaczona jest dla dzieci: zagrożonych dysleksją i dyslektycznych ; z trudnościami w nauce języka polskiego i obcego ; z zaburzeniami rozwojowymi, w tym autystycznych, z zespołem Aspergera, alalią, afazją dziecięcą ; zdrowych, którym rodzice i opiekunowie chcą pomóc w usprawnieniu systemu językowego.
- Szeregi i relacje [Pomoce dydaktyczne] : mega zestaw 300 elementów / Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2011]. PD 2 Seria: Symultaniczne i Sekwencyjne Strategie Uczenia Się Zadania zawarte w grach rozwijają pamięć, analizę i syntezę wzrokową oraz słuchową, uczą logicznego myślenia, naśladowania i tworzenia sekwencji, przygotowują do nauki czytania i pisania. Usprawniają też procesy myślowe, rozwijają podstawowe funkcje umysłowe, rozwijają lewopółkulowe poznawcze umiejętności oparte na strategiach symultanicznych (prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych). Ćwiczenia te są przydatne w terapii neurobiologicznej, stymulacji ogólnorozwojowej, terapii logopedycznej, reedukacyjnej. Zabawy można wykorzystać w codziennej pracy edukacyjnej w domu, przedszkolu i szkole. Gra przeznaczona jest dla dzieci: zagrożonych dysleksją i dyslektycznych ; z trudnościami w nauce języka polskiego i obcego ; z zaburzeniami rozwojowymi, w tym autystycznych, z zespołem Aspergera, alalią, afazją dziecięcą ; zdrowych, którym rodzice i opiekunowie chcą pomóc w usprawnieniu systemu językowego.
Autor
Komentarze zablokowane