Zestawienia bibliograficzne
Uchodźcy – wyzwanie nie tylko edukacyjne
Uchodźcy – wyzwanie nie tylko edukacyjne
Zestawienie bibliograficzne w wyborze
Książki:
- Współczesne bezpieczeństwo człowieka : dystans społeczny, uchodźcy, percepcja zagrożeń / Roman Stawicki. – Warszawa : Difin 2019. W 80459 W 81401
- Heterotopie dziecięcego uchodźstwa : Syryjczycy w Libanie / Edyta Januszewska. – Kraków : Impuls 2019. W 80321
- Księżyc od nowiu do nowiu : dziennik hiperpodróży / Martín Caparrós ; przełożyła Marta Szafrańska-Brandt. – Kraków : Wydawnictwo Literackie 2018. W 79188
- Witajcie w cięższych czasach : polski kapitalizm, globalny kryzys i wizje lepszego świata / Przemysław Wielgosz. – Warszawa : Wydawnictwo RM 2020. W 86907
- Tamtego życia już nie ma : reportaże o uchodźcach w Polsce / Marta Zdzieborska. – Warszawa : Wydawnictwo Świat Książki 2019. W 84746
- Jezus umarł w Polsce / Mikołaj Grynberg. – Warszawa : Wydawnictwo Agora 2023. W 87856
- Społeczno-pedagogiczne i kulturowe konteksty migracji dzieci : między globalnym wykluczeniem a walką o godność / Łukasz Albański. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2020. W 82448
- Uchodźstwo polskie w Rosji w latach I wojny światowej w świetle dokumentów / wstęp, wybór i opracowanie Mariusz Korzeniowski, Krzysztof Latawiec, Dariusz Tarasiuk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2018. W 79222
- Dìvčinka z gostrim okom / [Filipp Tito, [ilûstracìï] Anna Sarvìva, perekład: bjuro perekłada „Luiza”]. – Luxembourg : Publications Office of the European Union 2023. W 88056
- Apartament w hotelu Wojna : reportaż z Donbasu / Tomáš Forró ; przełożył Andrzej S. Jagodziński. – Wołowiec : Wydawnictwo Czarne 2021. W 85099
- To nie kraj, to ludzie : historie zebrane na granicy / Joanna Racewicz. – Warszawa : Purple Book Wydawnictwo 2022. W 86607
- Zatrudnianie cudzoziemców : aspekty prawne, pracownicze i podatkowe / Paweł Majka, Małgorzata Rydzewska, Iwona Wieleba. – Warszawa : Wolters Kluwer 2022. P 86586
- Nadzy nie boją się wody : reportaż o ucieczce przed wojną / Matthieu Aikins ; tłumaczenie Tomasz Macios. – Kraków : Znak Koncept 2022. W 86216
- Dziewczynka, która miała oczy szeroko otwarte / [autor: Philippe Thito ; ilustracje Anna Sarvìra ; tłumaczenia Jacek Środa]. – Luksemburg : Urząd Publikacji Unii Europejskiej 2023. W 88055
Artykuły:
- Zasady kształcenia uczniów z Ukrainy / Piotr Gąsiorek. // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 23-26
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 72-77
- Mobilizacja społeczna w sytuacji powodzi w Polsce i pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy. Analiza porównawcza udzielanego wsparcia / Sławomir Wilk. // Praca Socjalna. – 2023, nr 1, s. 59-83
- Organizacja nauki uczniów z Ukrainy. Sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2023, nr 3 (137), s. 39-43
- Jak polskie szkoły i przedszkola przyjęły uczniów z Ukrainy? Studium przypadku / Jakub Tylman. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2023, nr 3 (128), s. 52-57
- Chłonność migracyjna Polski wobec uchodźstwa wojennego z Ukrainy / Przemysław Śleszyński. // Geografia w Szkole. – 2023, nr 6, s. 4-11
- Uchodźcy z Ukrainy na europejskich rynkach pracy – rok doświadczeń. Rekomendacje dla polityki zatrudnienia = Ukrainian refugees in European labour markets – a year of experience. Recommendations for employment policy / Ewa Flaszyńska. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2023, nr 1, s. 141-156
- BiblioSercem z Ukrainą, czyli garść pomysłów na biblioteczne wsparcie uczniów narodowości ukraińskiej / Patrycja Karykowska. // Biblioteka w Szkole. – 2023, nr 11, s. 26-28
- Teraźniejszość i przyszłość w rysunkach dzieci uchodźców z Syrii mieszkających w Libanie / Edyta Januszewska. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2023, nr 4, s. 39-51
- Książki nas łączą – tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. // Biblioteka w Szkole. – 2023, nr 2, s. 21-23
- Biblioteki w obliczu wojny w Ukrainie – raport z badań dotyczących działalności bibliotek publicznych w Polsce / Małgorzata Fedorowicz-Kruszewska, Tomasz Kruszewski. // Przegląd Biblioteczny. – 2023, nr 3, s. 332-351
- Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 62-66
- Jak rozmawiać o wojnie / Małgorzata Pomianowska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 4, s. 51-53
- Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 75-77
- Z kolegą z Ukrainy w jednej ławce – Jak tworzyć wielonarodowe szkoły? / Weronika Rzeżutka. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 11 (124), s. 43-45
- Piętno wojny / Mirosław Sielatycki. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 10-12
- Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 67-71
- Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 30-33
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 10, s. 52-56
- Działania Przemyskiej Biblioteki Publicznej na rzecz uchodźców z Ukrainy / Agata Pilawa. // Poradnik Bibliotekarza. – 2022, nr 10, s. 19-21
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 20-23
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzie wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 42-50
- Czy na pewno mówimy różnymi językami? / opracowała Katarzyna Kamińska-Holc. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 39-41
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 5, s. 41-46
- Wsparcie uczniów w sytuacji wojny w Ukrainie – jak zadbać o emocje dzieci i ich rodziców? / Karolina Appelt. // Głos Pedagogiczny 2022, nr 4 (131), s. 5-8
- Integracja dzieci przybywających z Ukrainy. Zbiór dobrych praktyk ułatwiający integrację w szkole / Anna Tracz-Molasy. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2022, nr 4 (120), s. 54-58
- „Pod wspólnym dachem”. Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce. Studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2022, nr 9, s. 58-67
- Wojna w Ukrainie, ale nasze życie nadal płynie / Joanna Pruban. // Remedium. – 2022, nr 2, s. 2-4
- Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 45-51
- Opiekun tymczasowy dziecka z Ukrainy / Mikołaj Darmosz. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 27-29
- Działania prowadzone przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Kędzierzynie-Koźlu na rzecz uchodźców z Ukrainy / Izabela Heder-Filandt. // Poradnik Bibliotekarza. – 2022, nr 11, s. 28-29
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 4-8
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 82-85
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 5/6 (130), s. 5-10
- Darmowe książki w języku ukraińskim w polskich bibliotekach / Małgorzata Ficoń. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 32-35
- Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska. // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 10-11
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy – zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 5-8
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 20, 22-26
- Osiem godzin dzieciństwa, czyli dzieci różnych narodowości w przedszkolu / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 48-50
- Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić / Dorota Zając. // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 5 (132), s. 9-13
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2022, nr 3, s. 19-25
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 5, s. 6-11
- Zasada nierozdzielania rodzeństwa w polskim systemie prawa / Jolanta Zozula. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2022, nr 10, s. 3-16
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. // Wiadomości Historyczne. – 2022, nr 3, s. 41-44
- O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 79-80
- Działamy, wspieramy, integrujemy – głos dyrektora i społecznika / Krzysztof Łachmański. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 59-61
- Wsparcie dorosłych i rówieśników to obecnie najważniejszy punkt / Ewa Bartel. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 9-10
- Pomóc dzieciom jak najłagodniej zetknąć się z nową rzeczywistością / Joanna Rutka. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 12-14
- Najbardziej potrzebny jest spokój i normalność / Małgorzata Ziółkowska. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 14-15
- Jak przygotować ukraińskich uczniów do włączenia w zespoły klasowe? / Bogusław Konrad. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 20-22
- Podstawą każdej relacji jest komunikacja / Michał Stańczak. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 69-71
- Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 72-75
- Bardzo ważna jest integracja kulturowa / Oksana Kowalczuk. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 22
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 26-27
- Żeby starczyło na dłużej / Marcelina Metera. // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 28-29
- Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel ; komentują psycholog Katarzyna Gromek-Kulasza i dydaktyk Alina Karaśkiewicz.. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 31-36
- Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej / z uczniami ukraińskimi i polskimi rozmawiają Małgorzata Gasik i Emilia Ziółkowska. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 40-41
- Potrzebny jest spokój i dom, własny, rodzinny, ukraiński, nauka jest na dalszym planie / z mamami uczniów ukraińskich rozmawiają Małgorzata Gasik i Emilia Ziółkowska. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 37-39
- Najważniejszy egzamin w życiu? Ten z człowieczeństwa / Izabela Rachowicz ; rozmawia Małgorzata Gasik. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 26-27
- Wszyscy staramy się wspierać nowych uczniów / z Dmytrem Peretiatko i Ruslanem Nesmiianovem rozmawia Barbara Giża. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 42-46
- Najlepsza metoda – małych kroków / Agnieszka Zalech ; rozmawiała Małgorzata Gasik. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 18-20
- Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak. // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 15-21
- Działamy, wspieramy, integrujemy – mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą rozmawia Barbara Giża. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 53-58
- Działamy, wspieramy, integrujemy – trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 62-68
- A co, gdy przedszkolak z Ukrainy trafi w Polsce na lekcję religii? : najważniejsze jest pierwsze pięć minut… / Elżbieta Brzeska-Walczak ; rozmawia Małgorzata Gasik. // Meritum. – 2022, nr 1, s. 23-25
Autor
Komentarze zablokowane